Digitálisfotó kérdezz-felelek #132

2011. július 02. szombat – 07:18

Heló Birdie
Egy kis segítséget szeretnék tőled kérni.Amit megpróbálok szavakba önteni.A Canon G 10 met lecseréltem egy G 12 re. Nagyon tetszik a gép meg minden.Sőt még az autofocusza. is sokkal pontosabb.Csak annyi ami nem tetszik benne hogy egy kicsit melegszik a gép. Már kb fél óra után érzem a műanyag borításán.Persze nem annyira hogy süti a kezem. Csak eléggé aggaszt.Mert előtte 2 évig használtam a G 10 et volt rá eset hogy néha reggeltől estig majdnem megállás nélkül és annál nem tapasztaltam ilyet még 3-4 óra hossza után sem.Esetleg ez azért lenne mert a G 10 külső borítása majdnem teljesen fém volt,és jobban eloszlatta a hőt ( a gép egész fémes felülete kivezette )A G 12 külső műanyag borítása meg sajnos jobban szigetel,(sőt nemrég tudtam meg hogy a G 12 csak kivülről műanyag, belülről erős fém vázzal rendelkezik.)főleg így hogy a belső fém váz teljesen átveszi a proci hőjét,és utána a vastag műanyag leszigetel így a hő nehezen tud távozni a gépből.Ez csak az én elgondolásom. Neked mi a véleményed ? Amikor tesztelted a G 12 őt te is észrevetted ezt a melegedést,a G 11 nem melegedett annyira ugye ,( mert az is még kivülről fém )vagy ezáltal hamarabb lehül. ? Ugye ez a melegedés nem rendellenes ? Nem tudom amúgy mi a véleményed a G 12 ről annak is ki kéne bírni legalább fél napot úgy hogy nem sokat pihentetem akár 30 fokba is ?Annyira jó strapabíró mint a G 10 ??? Még annyit szeretnék kérdezni mivel sokkal zajtalanabb a G 10 nél ezáltal a G 12 iso 80 nál is kevesebb zajt produkál vagy csak nagyobb érzékenységnél látszódik az előnye ? Ugye azt jól látom hogy iso 80-100 sokkal szebb a JPG képe mint a G 10-é ( sőt talán a G 11 nél is egy picivel) de a G 10 el összevetve nagy a különbség 1 zajtalanabb 2 legfontosabb hogy nem szűr annyira az algoritmus “ész nélkül” Te hogy látod .Véleményed előre is köszönöm üdv Csaba


Kedves Csaba!

A gépek melegedése viszonylag sokrétű dolog. Nyilván függ a szenzor és a képfeldolgozó processzorok, mint fő fogyasztók hőtermelésétől, de ugyanúgy okozhatja a magasabb áramfelvétel is (ami magát az akkut is melegíti természetesen).
A fém váz biztosan jobban eloszlatja a hőt, feltéve, ha van valami közeli kapcsolat a hőtermelőkkel. Az elosztás azonban csak az egyik dolog, a másik, hogy a környezetbe hogyan jut ki (magyarul hogyan hűl le). De szerintem ezzel ilyen szinten nem szükséges foglalkozni, ha kézben tudod tartani, nagy baj nincs, rendellenesnek nem nevezném 🙂 Max. kellemetlen lesz nyáron. Jobb lenne ha hűtene 🙂
Teszteléssel kapcsolatban pedig kb. semmire sem emlékszem, sőt, arra se, hogy a G12-t teszteltem volna 😀 Kicsit sok idő és sok gépteszt telt el azóta.

A használati idő jó kérdés, gyári adatok szerint a G10 400 képig, a G12 370 képig bírja. Ez persze csak a CIPA tesztelési metódusa szerint értelmezhető, ha te többet nézed az LCD-t, lehet, hogy nagyobb lesz a különbség.
Strapabíróságára nincs információm, ilyen részét nem teszteljük a gépeknek (nem is tudnánk 🙂 ).

A G10 és G12 képét összehasonlítani veszélyes dolog. Ha 1:1 nézetben nézed, picit magad csapod be. A végfelhasználásnak megfelelő megtekintési módot kell választani és úgy vizsgálódni. (pl. elterjedt papírkép méret, monitor teljes méret, digit. képkeret, tv, vagy bármi, ahol a legsűrűbben fogod nézni/használni a képeid). A kisebb felbontás 1:1 nézetben egyértelműen szebb képet ad, de ez nem feltétlenül igaz már abban az esetben, ha a kép papírra kerül, vagy monitoron teljes képernyőn nézed.
Az tény, hogy nagy érzékenységnél a zajszűrés módjának és hatékonyságának ma már fontosabb szerep jut, mint a szenzor képzajának. Közelítőleg ugyanis úgyis hasonlóan teljesítenek, nagyobb eltérést okozhat a zajszűrés. Itt ismét a fő felhasználási mód dönti el, hogy jobb-e az erősebb szűrés, vagy nem.
A legjobb egyébként, ha RAW-ból dolgozol és utólag úgy kezeled a képeid, ami a végfelhasználásnak megfelelő (ha kell erősebben szűrsz, ha nagy nyomatot akarsz akkor pedig kevésbé, hogy maradjon több részleted). Zajszűrésnél pedig elsősorban a színzajt érdemes kezelni, a luminancia zaj nem annyira zavaró (filmeseknél a szemcsézettségnek is valami hasonló megjelenési módja volt, csak változó volt a zajosodás mérete – szemcseméret).


  1. 8 hozzászólás a “Digitálisfotó kérdezz-felelek #132” bejegyzéshez

  2. Heló Birdie . .Nagyon szépen köszönöm a gyors részletes választ- segítséget. Üdv Csaba

    Csaba szólt hozzá 2011. Júl. 2. napján 22:55-kor.

  3. Kedves Csaba!

    A következőt javaslom: szedd le a pixifo-ról a
    9 év a megapixel versenyben – zaj vagy minőség? című Birdie cikkből az ötszázasról a G10-el készült fotókat, majd ugyanezeket a G11-el, illetve a G12-vel készültekről. Utána párhuzamosan nyisd meg őket és különböző nagyításokban összehasonlíthatod. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nagyobb felbontás miatt a G10 kisebb nagyításban adja ugyanazt, mint a G12. Azaz G10 100% nem = G12 100%-al
    Ugyanezt eljátszthatod a dpreview ezen honlapján (http://www.dpreview.com/reviews/CanonG12/page5.asp) még akkor is, ha a fenitek miatt ez is csalóka. A dpreview alacsony ISO-nál nagyon elégedett a G10-el.

    Üdvözlettel,

    totálkezdő szólt hozzá 2011. Júl. 5. napján 17:19-kor.

  4. Köszönöm szépen az ötletet ” totálkezdő “megnézem az általad ajánlott oldalt Üdv Csaba

    csaba szólt hozzá 2011. aug. 6. napján 14:16-kor.

  5. Heló Birdie . , . . Egy kis segítségre lenne szükségem. Annyi lenne hogy a Canon G 12 höz szeretnék 1 db pót akkumlátort venni. De mivel a gyári Canon nagyon drága 15- 18 e Ft ezért az után gyártottba gondolkozom erősen .Azok már vannak kb 4 e Ft tól 8 e Ft ig. De a minőségétől tartok mert kínai igaz hogy a gyárija is kínában készült de az a Canon által felügyelt ( legalábbis az van az aksin hogy Canon INC China ) ” Canon NB 7 L Li Ion 7,4 volt 1050 m AH 7,8 WH “A minőséggel kapcsolatosan gondolok pl hiába ugyanezekkel a paraméterekkel rendelkező utángy. akkut kérném le mint a gyári ha mégis más az utángy.akku feszült., teljesítménye akkor nehogy zárlatosra vágja ezt a jó gépet. Vagy ha esetleg gyárilag már zárlatos az akku. A másik az akku szivárgásától ill folyásától tartok a gyárival szemben. Vagy a gyárit is minden használat után ki kéne venni a gépből vagy 1-2 hétig benne maradhat hogy nem kapcsolom be úgy is ? Ha estleg utángy. veszek akkor a gyári Canon töltővel ugyanúgy tölthetem nem lesz semmi baja ? Mit mondasz érdemes kockáztatni az utángy.- al mert az ára töredéke a gyárinak vagy sem ? Te megvennéd a saját gépedbe az olcsót ? Ha igen akkor milyen márkát ajánlasz mert a neten van sok féle . Amiről jót olvastam az a REALPOWER de ránézve a magyar honlapjára a gyártónak a gyári 7,4 volt helyett az utángy. 3,7 volt van az infóknál feltüntetve vagy ezt csak elírhatták egy ilyen fontos adatot. Most ezek után hogy merjem megrendelni. Vagy jobb a WPOWER de ott is az oldalukon a fesz jó a 7,4 volt ,de teljesítményre 1050 ill 1200 m AH írnak akkor most melyik a valós adat.El -e bírja a G 12 ezt a különbséget . Bocs hogy ilyen hosszadalmas voltam.Üdv Csaba

    csaba szólt hozzá 2011. aug. 6. napján 15:06-kor.

  6. Szia!

    Nekem is utángyártott pótakkum van, picit gyengébb, mint a gyári, de nem annyival, mint amennyivel olcsóbb volt 🙂

    Én GP-t vettem, de szerintem a többivel se lehet komolyabb baj. A gyártók pedig előszeretettel riogatnak az utángyártott termékekkel, csak hogy az ő drága cuccukat vedd meg. Némelyek még azt is megcsinálják, hogy firmware-rel teszik lehetetlenné, hogy ne gyári akkut használj (lásd panasonic 😛 ).

    A feszültséget természetesen ellenőrizni kell, a kapacitás lehet kisebb, vagy nagyobb, az nem gond. De a fesz. legyen azonos a gyáriéval.

    Folyni nem fog, ez nem alkáli elem, hogy megfollyon.

    Töltése ugyanúgy gyári töltővel történik (óriási eltérés nincs a kapacitásban, kapocsfeszültségnek azonosnak kell lennie, mindegyik Li-ion, tehát nem is indokolt, hogy más töltőt használj).

    Viszont amire figyelj: Li-ionnál sose hagyd csumára merülni az akksit. Nem szeretik. Inkább minden komolyabb használat után tölts rá. Én így csinálom és még az az akkum is használható, amit 7 éve kaptam a 300D-hez.

    Birdie szólt hozzá 2011. aug. 8. napján 13:13-kor.

  7. Heló Birdie . Nagyon szépen köszönöm a gyors választ az akkumlátoral kapcsolatosan már meg is rendeltem az utángyártottat. Annyit szeretnék még kérdezni tőled. Hogy hamarosan elmegyek egy kis kirándulásra és én csak a jó éles rajzú képeket szeretem. Ezért a Canon G 12 vel szándékozom menni,nem pedig a 450 D 18-55 kit tel. Kicsit lehet hogy hülyén hangzik hogy a G 12 be jobban megbízok mert sokkal élesebb az obi rajza mint a 18-55 kit é. Igazából az a baj hogy ez a kit hosszadalmas utómunka nélkül annyira lágy színeket , kontrasztot ,lágy rajzú képeket hoz létre hogy nagyon zavar.A G 12 jpg vel ellentétben. Márpedig több száz kép közül még ha kb 100 at kiválasztok akkor is nagy munka őket kidolgozni. Igazából ez lenne a kérdésem ha esetleg Raw ba fotóznék a 450 d vel akkor mondjuk Camera Raw al meg e kapom azt a minőségű képet mint a G 12 vel . A G 12 vel meg az a gondom ha JPG ben fotózok mondjuk kint az utcán épületet HIÁBA JÓK A FÉNYEK- ha van valami árnyékos rész AKKOR ELÉGGÉ EL KEZDI AZ ALGORITMUS A ZAJSZŰRÉST AKÁR AZ EGÉSZ ÉPÜLET TISZTA ZAJSZŰRT LESZ . már iso 80 on is. NEM -E TUDOM A ZAJSZŰRÉST JÓ FÉNYEKNÉL EGY KICSIT CSÖKKENTENI Mondjuk ha az épület árnyékos részére vagy az egészre SPOTTAL mérek rá.Mert akkor világosabb lesz a kép. ÉS A ZAJSZŰRÉS CSAK AZ ÁRNYÉKOS RÉSZEKEN INDUL BE ugye jól gondolom . És ha így több fényt adok a gépnek akkor is ilyen keményen fog szűrni. Vagy egy másik ötlet ha az ÁRNYÉK KOMPENZÁCIÓT BEKAPCSOLOM az az árnyékos területeket valamelyest kivilágitja + adok rá egy kis expo korrekciót kiértékelő módban AKKOR IS ILYEN KEMÉNYEN SZŰRNI FOG A GÉP A SÖTÉTEBB RÉSZEKEN MEG AZ EGÉSZ KÉPEN. Vagy itt is a RAW MARAD. Ez azért elég rossz dolog hogy a G 12 nek sokkal jobb az optikája sokkal ” erősebbek a színei élesebb a képe JPG ben minden utómunka nélkül ,de itt meg sokszor beindul a zajszűrés kegyetlenül. Segits már egy kicsit légyszives. ÜDV Csaba.

    Csaba szólt hozzá 2011. aug. 13. napján 17:37-kor.

  8. RAW-ban a lehetőségeid hihetetlenül kinyílnak. Persze nem mondom, hogy két kattintással megkapod azt a képet, amit akarsz, de a lehetőséged megvan. Olyan ez, mint ha egyetlen HB-s ceruza helyett egy teljes készletet kapnál különféle ecsetekből és festékekből. Ha gyakorlatot szerzel, akkor többre viszed, mint a gép. A gyakorlat persze hosszú út eredménye lehet csak, aminek az eleje számomra elég rögös volt, de ma már csak RAW-ban fotózok.

    Zajszűréses kérdésed nem teljesen értem. Esetleg egy kép?

    G12-nél egyébként a kis szenzor miatti kisebb dinamikaátfogással lesz a gond szerintem.
    De azért a problémás képet megnézném.

    Birdie szólt hozzá 2011. aug. 14. napján 20:06-kor.

  9. Heló Birdie . Bocsi hogy megint zavarlak.De most kezdek igazából rájönni hogy a 450 D csak több mindenre használható a G 12 nél -mivel sokkal nagyobb a dinamikaátfogása stb.Csak annak a fránya 18-55 kitnek bosszant a lágy rajza. Ezért gondolkozom erősen egy 18-70 mm Sigma vásárlásán csak az a nagy kérdés áll előttem hogy egy stabilizátor nélkülit vegyek használtan,vagy egy stabilizátorost.De a stabis nagyon drága az én pénztárcámnak sajnos kb 120-135 E Ft. De ez csak úgy menne ha eladnám a G 12 őt de nem hiszem hogy egy ilyen komoly kompaktot érdemes érte feláldozni. Hanem inkább lehet hogy veszek egy használt stabilizátor nélkülit.(De feltétlen még valamennyi garival mert állitólag nagyon sok a back illetve front fókuszos ) Mi a véleményed erről ??? Igazából most ezért írtam,hogy ezt megkérdezzem tőled.Mennyivel lehet gyengébb,lágyabb a rajza Illetve képminőségben gyengébb a stabi nélküli mint az új stabis Sigma ??? Azt halottam hogy az újnak eléggé átdolgozták a lencse felépítését.De annyival jobb is amennyivel drágább . 60 E FT ill új 125 E FT.Még amit halottam a régiről hogy nagylátóban eléggé torzít. Ilyen az új is ? Vagy nem torzít jobban mint a 18-55 kit. Ha kifogok ne adj isten egy back fókuszost akkor az utcai fotózásnál ha már nem túl jók a fények akkor is téveszt ,ezt a back dolgot hogy veszem észre ha mondjuk épületet fotózok, vagy ha pl emberek közé fotózok és nem az lesz fókuszba amelyikre az élességet állítottam hanem aki mondjuk melette de a hátamögött áll ??? Ettől félek igazán!!! Én meg nem akarom a vázzal együtt az obit a Camera Kft nek elvinni mert az elég bajos !!! A másik hogy nincs benne stabi KB mi az a leghosszabb záridő amivel ezt az obit ki lehet még tartani bemozdulás nélkül. 1/20 1/30 1/60 . Még annyit szeretnék hogy a stabi nélkülinek a G 12 optikájához képest milyen lehet a rajza ROSSZABB / KB OLYAN / JOBB meg e éri megvenni ? Bocs hogy hosszú voltam a segítséged előre is köszönöm szépen. Üdv Csaba.

    Csaba szólt hozzá 2011. aug. 25. napján 22:52-kor.

Szólj hozzá!

Csak a kulturált, emberi hangnemű hozzászólások kerülnek publikus nyilvánosságra. A gyalázkodó, bunkó hozzászólások mennek a kukába.