Digitálisfotó kérdezz-felelek #132

Heló Birdie
Egy kis segítséget szeretnék tőled kérni.Amit megpróbálok szavakba önteni.A Canon G 10 met lecseréltem egy G 12 re. Nagyon tetszik a gép meg minden.Sőt még az autofocusza. is sokkal pontosabb.Csak annyi ami nem tetszik benne hogy egy kicsit melegszik a gép. Már kb fél óra után érzem a műanyag borításán.Persze nem annyira hogy süti a kezem. Csak eléggé aggaszt.Mert előtte 2 évig használtam a G 10 et volt rá eset hogy néha reggeltől estig majdnem megállás nélkül és annál nem tapasztaltam ilyet még 3-4 óra hossza után sem.Esetleg ez azért lenne mert a G 10 külső borítása majdnem teljesen fém volt,és jobban eloszlatta a hőt ( a gép egész fémes felülete kivezette )A G 12 külső műanyag borítása meg sajnos jobban szigetel,(sőt nemrég tudtam meg hogy a G 12 csak kivülről műanyag, belülről erős fém vázzal rendelkezik.)főleg így hogy a belső fém váz teljesen átveszi a proci hőjét,és utána a vastag műanyag leszigetel így a hő nehezen tud távozni a gépből.Ez csak az én elgondolásom. Neked mi a véleményed ? Amikor tesztelted a G 12 őt te is észrevetted ezt a melegedést,a G 11 nem melegedett annyira ugye ,( mert az is még kivülről fém )vagy ezáltal hamarabb lehül. ? Ugye ez a melegedés nem rendellenes ? Nem tudom amúgy mi a véleményed a G 12 ről annak is ki kéne bírni legalább fél napot úgy hogy nem sokat pihentetem akár 30 fokba is ?Annyira jó strapabíró mint a G 10 ??? Még annyit szeretnék kérdezni mivel sokkal zajtalanabb a G 10 nél ezáltal a G 12 iso 80 nál is kevesebb zajt produkál vagy csak nagyobb érzékenységnél látszódik az előnye ? Ugye azt jól látom hogy iso 80-100 sokkal szebb a JPG képe mint a G 10-é ( sőt talán a G 11 nél is egy picivel) de a G 10 el összevetve nagy a különbség 1 zajtalanabb 2 legfontosabb hogy nem szűr annyira az algoritmus „ész nélkül” Te hogy látod .Véleményed előre is köszönöm üdv Csaba


Kedves Csaba!

A gépek melegedése viszonylag sokrétű dolog. Nyilván függ a szenzor és a képfeldolgozó processzorok, mint fő fogyasztók hőtermelésétől, de ugyanúgy okozhatja a magasabb áramfelvétel is (ami magát az akkut is melegíti természetesen).
A fém váz biztosan jobban eloszlatja a hőt, feltéve, ha van valami közeli kapcsolat a hőtermelőkkel. Az elosztás azonban csak az egyik dolog, a másik, hogy a környezetbe hogyan jut ki (magyarul hogyan hűl le). De szerintem ezzel ilyen szinten nem szükséges foglalkozni, ha kézben tudod tartani, nagy baj nincs, rendellenesnek nem nevezném 🙂 Max. kellemetlen lesz nyáron. Jobb lenne ha hűtene 🙂
Teszteléssel kapcsolatban pedig kb. semmire sem emlékszem, sőt, arra se, hogy a G12-t teszteltem volna 😀 Kicsit sok idő és sok gépteszt telt el azóta.

A használati idő jó kérdés, gyári adatok szerint a G10 400 képig, a G12 370 képig bírja. Ez persze csak a CIPA tesztelési metódusa szerint értelmezhető, ha te többet nézed az LCD-t, lehet, hogy nagyobb lesz a különbség.
Strapabíróságára nincs információm, ilyen részét nem teszteljük a gépeknek (nem is tudnánk 🙂 ).

A G10 és G12 képét összehasonlítani veszélyes dolog. Ha 1:1 nézetben nézed, picit magad csapod be. A végfelhasználásnak megfelelő megtekintési módot kell választani és úgy vizsgálódni. (pl. elterjedt papírkép méret, monitor teljes méret, digit. képkeret, tv, vagy bármi, ahol a legsűrűbben fogod nézni/használni a képeid). A kisebb felbontás 1:1 nézetben egyértelműen szebb képet ad, de ez nem feltétlenül igaz már abban az esetben, ha a kép papírra kerül, vagy monitoron teljes képernyőn nézed.
Az tény, hogy nagy érzékenységnél a zajszűrés módjának és hatékonyságának ma már fontosabb szerep jut, mint a szenzor képzajának. Közelítőleg ugyanis úgyis hasonlóan teljesítenek, nagyobb eltérést okozhat a zajszűrés. Itt ismét a fő felhasználási mód dönti el, hogy jobb-e az erősebb szűrés, vagy nem.
A legjobb egyébként, ha RAW-ból dolgozol és utólag úgy kezeled a képeid, ami a végfelhasználásnak megfelelő (ha kell erősebben szűrsz, ha nagy nyomatot akarsz akkor pedig kevésbé, hogy maradjon több részleted). Zajszűrésnél pedig elsősorban a színzajt érdemes kezelni, a luminancia zaj nem annyira zavaró (filmeseknél a szemcsézettségnek is valami hasonló megjelenési módja volt, csak változó volt a zajosodás mérete – szemcseméret).

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

8 hozzászólás a(z) Digitálisfotó kérdezz-felelek #132 bejegyzéshez

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük