Digitálisfotó kérdezz – felelek #21

Tisztelt Szerkeszto UR! Eloszor is elnezest az ekezetek hianyaert,de a billentyuzeten nem elerheto! Egy canon 350D-ben gondolkodnek. Ket lehetoseg kozott hezitalok: venni ket szeparalt objektivet, mint Canon 70-200 L F4 es egy pl. Sigma 18-50 F2.8 EX DC-t vagy egy nagyatfogasu obit pl. Tamron AF 28-300 F3.5-6.3 XR DI-t? Nem mindegy utazaskor a suly, a meret es az allando cserelgetes terhe! Azonban kenyes vagyok a kep minosegere, elessegere, kontrasztossagara, torzitasmentessege es a vinyettalasi problematol valo mentessegre. Vajon eszreveheto-e a kepeken minosegbeli kulonbseg a nagyatfogasu obik es a fenti ket szeparalt kozott szabadszemmel, az autofokus gyengebb fenyeronel lenyegesen gyorsabb lesz-e a nagyfenyerejueknel, illetve a Tamronnal a 200-300 mm koruli tartomanyban, ha feltesszuk, hogy a targy nem mozdul be a 6.3-as koruli blende mennyire lesz limitalo atlagos vagy gyengebb megvilagitas mellett kepstabilizator nelkul vagyis csak „verofenyben” vagy allvanyrol tudok-e vele eles kepet csinalni ebben a tartomanyban vagy ez a teny nem valik zavarova? Illetve milyen szituaciokban tudnam kihasznalni az esetleges elonyeit a nagyobb fenyereju es kisebb atfogasu zoomoknak? Koszonettel dr. Toth Gyorgy


Kedves György!
Ha a képminőség igen fontos szerepet játszik a döntésben, akkor mindenképpen a több objektíves megoldásban gondolkoznék. A 70-200/4L Canon objektív sokak kedvence, megfizethető áron kínál kiváló képminőséget. A Sigma 18-50mm/2,8 DC-hez még nem volt személyesen szerencsém, de a tesztek mutatnak néhány érdekes tapasztalatot. A felbontással nincs gond, ellenben a kromatikus aberrációja szinte gyújtótávtól és rekeszértéktől (!) függetlenül igen jelentős. Vignettálás viszont csak nyitott rekesznél érzékelhető. Esetleg a normál kitobjektív mellé inkább egy 28-70/2,8-at bevenni talán minőségben is többet adhat, legalábbis a 28 mm feletti tartományban. A 350D-nél az autofókusznál még mindegy, hogy F4-es vagy F2,8-as objektívvel dolgozik-e, a 20D-től kezdődően van jelentős változás, ott F2,8-nál dupla CCD sort használnak. F6,3 300 mm-en még elmegy, bár tegyük hozzá, hogy F6,3-on még elég lágy az az objektív. Ahhoz, hogy jó képminőséget érjünk el, általánosságban a legtöbb ovjektívet 1 blendével le kell rekeszelni. Az F9 viszont már elég kevéske lehet, persze ISO400-ban nappal, kevés felhőnél még az is használható maradhat. A Tamron 28-300-asa inkább utazózoom, aminél a kisebb méret és a nagy átfogás miatt le kell mondanunk a fényerőről és a kiváló képminőségről. A nagyobb fényerő mellett egyértelműen a kisebb használható mélységélesség és a könyebb kitarthatóság áll, valamint az, hogy adott rekesznél a fényerősebb objektívek általában szebben rajzolnak (hiszen azok drágábbak is és jobb felépítésűek) de azért ez utóbbiban vannak különbségek. Egy biztos: egy fix gyújtótávolságú objektívvel nehéz felvenni a versenyt, ezért érdemes lehet a fix optikák között is szétnézni (pl. 50/F1,8 igen közkedvelt optika, remek fényerővel és F2,5-től kiváló rajzzal. Ára is alig több mint 25e Ft).

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük