Mennyit ér Budapestnek a tiszta levegő?

2011. november 16. szerda – 12:11

Az idei téli szezonban másodjára rendelnek el szmogriadót Budapesten. A tiltás elegendő, vagy más eszközök is lennének?

Természetesen lennének. Ha már postolok, annak oka van.
A tiltás önmagában szerintem kevés. Igaz, ha sok autót kitiltanak, csökken a légszennyezettség, de ahogy egy gyereket sem csak tiltással nevelünk, úgy a társadalmat is jó volna alternatív lehetőségekkel, esetleg kompromisszummal segíteni.

Vajon mennyit ér meg Budapestnek a tiszta levegő? Kezdtem ezzel a címmel.
Igen, anyagi oldalról érdemes megközelíteni, hiszen mindennek ára van.
A tiltás egy részt segít a nagyon régi, talán az átlagnál környezetszennyezőbb kocsik időleges eltüntetésében, de nem feltétlenül elegendő. Láttam én már kormot okádó sárga matricás dízelt, hogy éppen a BKV-s buszokról ne is beszéljek (hétfőn hazafelé három ment el mellettem a Thökölyn, hát mit ne mondjak, komolyan fulladoztam!).
A BKV-s buszokkal sajnos – egyik napról a másikra – nem lehet mit kezdeni.
De azért ott vannak még azok a személyautók, amelyekben rendszerint egyetlen ember autókázik.
Szóval mennyit is ér meg Budapest tiszta levegője?

Ha Tarlóst egy kicsit is érdekelné ez a történet, akkor már hetekkel ezelőtt magához hívatja a BKV vezért (vagy éppen ő megy el hozzá, mindegy) és egyeztetnek arról, hogy hány százezer Ft-nyi jegybevétel van naponta. Átlagban. Hozzávéve a gyűjtőjegyek egy napra vetített átlagát is.
Ha ez megvan, már lehet számolni. Felét adja a Budapest Önkormányzata, felét meg felajánlja a nagylelkű BKV.
Marketingnek se lenne utolsó!

pl.: Számoljunk le a szmoggal! Az erős légszennyezettségre való tekintettel november 17 és 18-án ingyen közlekedhet a BKV járatain.
Budapest levegőjének tisztábbá tételében segített Budapest Önkormányzata és a BKV.

A fenti persze csak fikció és nem is biztos, hogy ez így teljesen jó lenne, de emellett jópár tömegközlekedésre serkentő megoldást ki lehetne még találni. Tudom, a tömegközlekedés sokak számára eleve tabu. De azért léteznek olyanok, akik csupán azért nem buszoznak, villamosoznak, mert bérletet nem vesznek, ahhoz drága és keveset használnák, a vonaljegy meg olyan drága, hogy inkább ráfizet még egy kicsit és kényelmesen kocsival közlekedik.
Vajon ha nekik ingyen lenne az út és még az is benne lenne, hogy nem szennyezi tovább a levegőt, nem gondolkodna el rajta, hogy na, ennek így talán van értelme?


  1. 2 hozzászólás a “Mennyit ér Budapestnek a tiszta levegő?” bejegyzéshez

  2. Hát, sztem a kényelmeseket a szmog nem izgatja…mivel csak a kényelmük miatt autóznak

    Móni szólt hozzá 2011. nov. 16. napján 13:32-kor.

  3. Teljesen egyetértek.

    Valahányszor Budapestre mentem, Újpesten letettem az autót – már csak azért is, mert metróval sokkal gyorsabban lehet közlekedni a délutáni csúcsforgalomban, mint autóval. Autóval csak akkor jöttem-mentem, ha későn indultam vissza, és a fél órás utat másfél óra alatt sikerült abszolválnom az autómig. Micsoda szép idők. Akkor még bérletem is volt!

    Most, hogy beköltöztem a Belvárosba, gyalog járok (igaz ugyan, hogy horror áron, de minden karnyújtásnyira van). Szerencsére ismerek olyan utcákat, ahol kevés az autó, de szó ami szó, nem valami kellemes.

    Belvárosi lánykaként azonban hadd jegyezzem meg, hogy a szmognak nem csak a korszerűtlen autók jelenléte az oka.

    Próbálj meg például a Curia utcából autóval eljutni a Nyugati térig (és most tegyük félre a tömegközlekedést, mert a végső cél egy vidéki kisváros, ahová a Nyugati P tér felé vezet az út). A Petőfi utcáig tiszta sor, majd a Brit Nagykövetség előtt jobbos, az útból kinövő henger ugyanis, nem enged át. Korábban vissza lehetett fordulni, de most már kint figyel a megfordulni tilos tábla, úgyhogy el kell pöfékelni a Dohány utcai zsinagógáig, ott lehet egy hajtűt fordulni, vissza a Deák térre, majd, ha szerencséd van és nincs forgalom, mehetsz a Nyugatihoz.Légvonalban lehet vagy 2 km, időben pedig 15-20 perc.

    Talán, ha nem ilyen balfék módon lenne szabályozva a közlekedésrendetlenség, tizedannyi ideig sem eregetnék az autók a füstöt a belvárosban… és ez csak egy a sok közül. Ha mázlid van, a fenti útvonal tervet nem keserítik meg azzal, hogy idén immár 3. alkalommal túrják fel az Irányi utcát úgy, hogy egy régi típusú Suzuki Swiftnél nagyobb autóval ki sem lehet rá kanyarodni, mert vagy a jobbos, vagy a balos forgalomelterelő tábla húzza meg a verdát.

    Éljen a város vezetése. Azt inkább nem mondom, hogy min.

    Vadvirág szólt hozzá 2011. nov. 23. napján 03:42-kor.

Szólj hozzá!

Csak a kulturált, emberi hangnemű hozzászólások kerülnek publikus nyilvánosságra. A gyalázkodó, bunkó hozzászólások mennek a kukába.